Kocie oko


 Wydawnictwo: Wielka Litera
Autor: Margaret Atwood
Tytuł oryginalny: Cat’s eye
Data wydania: 4 kwietnia 2018
Liczba stron: 448

„Kontrowersyjna malarka Elaine Risley po latach nieobecności przyjeżdża do Toronto, gdzie jest przygotowywana wystawa jej prac. Znajome domy, ulice i pejzaże utrwalone na jej obrazach, wywołują fale wspomnień o dzieciństwie, które nie było jak z obrazka. Wędrówka po kraju z ojcem-naukowcem, zakazany romans z nauczycielem malarstw i życiowym mentorem, ale przede wszystkim dziewczęca przyjaźń, która zamieniła się w okrutną obsesję. Przeszłość osacza Elaine ciasną pętlą strachu. Tak jak kiedyś. Niepokojąca, głęboka i wnikliwa opowieść o krzywdzie i szukaniu tożsamości – córki, kochanki, artystki i kobiety.

   O Margaret Atwood słyszałam już niejednokrotnie. Były to same pozytywne opinie. Wiele znajomych mi osób było pod wrażeniem pióra autorki i bardzo cieniło sobie jej twórczość. Nadszedł czas, żebym i ja mogła się przekonać czy i ja ją docenię.
Muszę przyznać, że moje oczekiwania były naprawdę wysokie i w gruncie rzeczy zostały spełnione.

   To piękną i prawdziwa historia, która całkowicie pochłania na kilka godzin. Ukazuje życiowe rozterki, zawirowania, chwile zawahania. Autorka nakłania do przeanalizowana własnej przeszłości. Jest to spokojna lektura, umożliwiająca w trakcie czytania snucie własnych rozważań oraz przemyśleń. Interesująco było z autorką spojrzeć za siebie. Przyglądać się młodości z perspektywy dorosłego już, w pełni ukształtowanego człowieka. Człowieka targającego ze sobą jakiś bagaż doświadczeń. Z łatwością utożsamiłam z tą historią swoje życie.  Atwood przedstawia ten obraz wyjątkowo wnikliwie i emocjonalnie. Posługuje się piórem, które określiłabym jako takie dobitne i przemawiające. Jestem nim oczarowana.  Te wszystkie życiowe rozterki, zawirowania, niespełnione nadzieje. To wszystko uderza w czytelnika. Książka jest tym bardziej wstrząsająca i poruszająca, gdyż opiera się na prawdziwej historii malarki Elaine Risley.
   Ta lektura na pewno usatysfakcjonuje wszystkich czytelników, którzy łaknących porządnej dawki ambitnej literatury.

Serdecznie dziękuję za egzemplarz księgarni internetowej Livro.pl.






Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zapowiedź: Kochaj. 50 lekcji jak pokochać siebie, swoje życie i ludzi wokół.

Cykl: Marek Berner

Mój zawodnik